ساختمان های بدون پروانه ساخت در شهر جولان می دهند و هرروز تعدادشان بیشتر می شود. بنا هایی که عموما تحت مالکیت افراد صاحب نفوذ و به شیوه «باری به هر جهت» در چهارگوشه تهران قد می کشند تا شاید بعداز ساخت و پرداخت جریمه پایان کار بگیرند. حال این سؤال در ذهن شهروندان شکل می گیرد که بنا هایی با این اندازه چگونه می توانند برخلاف ضوابط احداث شوند، اما آن ها گاهی برای گرفتن پروانه ساخت یا پایان کار مدام در راهرو های اداری رفت وآمد می کنند. البته مدیریت فعلی شهر تهران با هوشمندسازی تا حدی مشکلات ساخت وساز و فساد های احتمالی را کاهش داده است، ولی بازهم همچنان مردم خواستار رعایت قانون برای همه هستند.
برخی از سازه ها و تخلفاتشان شهر را تا مرز خفگی پیش برده و روال معیوب همچنان ادامه دارد. نمونه اش ساختمان پلاسکوی جدید است که نه پارکینگ دارد و نه پروانه ساخت؛ ولی با وجود هشدار ها سربه فلک کشیده و 14 طبقه بالا رفته است. گویا فراموش شده است که نادیده گرفتن هشدار ها و تخلفات پی درپی، فاجعه پلاسکو را رقم زد. پس از ریزش ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساخت مجدد ساختمان را شروع کرد، اما برخی ابهامات مثل نداشتن پروانه و پیش بینی نکردن پارکینگ برای این ساختمان بلندمرتبه چالش هایی را ایجاد کرد. مشکلاتی که حالا با وجود ساخت 14 طبقه قرار است تازه به صدور پروانه ساخت منجر شود.
علی محمد سعادتی، شهردار منطقه12 که ملک پلاسکو در آن منطقه واقع شده، درخصوص آخرین وضعیت این ساختمان گفت: «موضوع کلی این است که براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، تأمین پارکینگ برای این ساختمان الزام ندارد.»
او به جلسات شهرداری با مدیران بنیاد و مسئولان ذیربط اشاره کرد و افزود: «پلاسکو برای ایجاد پارکینگ معاف شده است، صورتجلسه مشترکی هم قرار است در این باره تنظیم شود. پیش تر مشکل اساسی برای این ملک، تأمین پارکینگ بود. بعداز مصوبه شورای عالی شهرسازی، اما اعلام شد که نیازی به پارکینگ نیست. بنیاد، آخرین نقشه ها را آورده و قرار است صورتجلسه نهایی تنظیم شود. ضمن اینکه مدارک حقوق مکتسبه هم رسیده و کار قانونی آن در حال طی شدن است.»
شهردار منطقه12 درخصوص زمان صدور پروانه برای پلاسکو گفت: «به نظر می رسد ظرف یکی دو ماه آینده این پروانه صادر شود. اگر هم زمان دقیق را نمی گویم به این دلیل است که باید پرونده به آتش نشانی و نظام مهندسی برود؛ البته در این زمینه مشکلی وجود ندارد.»
این در حالی است که سعادتی ماه گذشته درباره اینکه چرا این ساختمان پروانه ساخت ندارد، گفته بود: «اطلاع ندارم که دوستان بنیاد بر چه اساسی تصمیم گرفتند که ساختمان را بدون پروانه بسازند. ما از جانب شهرداری منطقه بار ها در این باره اطلاع رسانی و نامه نگاری کردیم تا مدیران ارشد شهری و دیگر مسئولان رسیدگی لازم را انجام دهند.»
او، اما هفته گذشته اضافه کرد: «کسبه و هم شهروندان انتظار دارند هرچه سریع تر برای کسب و کار شاغلان در این ساختمان پاسخی پیدا شود، اما این انتظارات با رعایت ضوابط ایمنی و مقررات ترافیکی و زیبایی شهر در تعارض نیست. همزمان با سریع کار کردن، رعایت قوانین و مقررات هم ضروری است. ضمن اینکه شهرداری منطقه 12 دغدغه های جدی ترافیکی درباره ساختمان جدید پلاسکو دارد و این ملاحظات را در جلسات متعدد شرح داده ایم، اما دوستان می گویند که مشکل ترافیکی قبلا و در زمان ساختمان قدیمی هم وجود داشت. به هرحال نظر ما این است که حالا با طراحی و ساخت بنای جدید می توان برخی از مشکلات ساختمان را با توجه به وضعیت جدید شهر رفع کرد و به باور من این فرصتی است که باید از آن استفاده شود.»
ساختمان جدید پلاسکو، اما تنها نمونه تخلف در ساخت وساز و یا فعالیت ساختمانی بدون پروانه ساخت نیست. ساختمان غول آسای بورس تهران در منطقه 2 هم که در میان اعتراضات شورا و شهرداری و با وجود اینکه پرونده تخلفاتش در کمیسیون ماده 100 باز و در انتظار حکم است، پیش از پایان کار، به بهره برداری رسید. موضوعی که رسول کشت پور، شهردار منطقه2 هم آن را تأیید کرد و از انتظار برای ابلاغ رأی نهایی در این باره خبرداد.
او با بیان اینکه حکم اولیه در مورد تخلفات ساختمان بورس صادر شده است، گفت: «در حکم اولیه ساختمان، سازمان بورس ملزم به پرداخت جریمه و تامین پارکینگ های حذف شده در طبقات شده است.»
شهردار منطقه2 با تأکید بر اینکه این حکم اولیه بوده و درانتظار حکم قطعی هستیم، درباره بهره برداری از این ساختمان توسط سازمان بورس تصریح کرد: «تن ها صدور پایان کار برای هر ساختمان، به منزله بهره برداری است و متأسفانه سازمان بورس به این مهم توجه نکرده و ما از بابت کارکرد ساختمان بورس قبل از صدور پایان کار و تأمین ایمنی نگرانی هایی داریم که در همین زمینه نامه نگاری هایی را با سازمان بورس انجام داده ایم و هشدار های لازم را صادر کرده ایم.»
در ساختمان جدید پلاسکو امکان ساخت پارکینگ وجود ندارد و مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز تأمین پارکینگ را برای مالک الزام نکرده است؛ با این حال، اما ضوابطی داریم که در فاصله مشخص و در زمین مناسب پارکینگ احداث شود. یکی از گزینه ها هم پارکینگ پروانه است. این مجتمع جاذبه سفر قابل توجهی دارد که می تواند هم با خودروی شخصی اتفاق بیفتد و هم می تواند با حمل ونقل عمومی باشد. درخصوص تأمین پارکینگ در محدوده مرکزی شهر متناسب با ایستگاه های مترو مطالعاتی انجام شده است. ابعاد ساختمان جدید همانند ساختمان قدیم است، ولی فضای مشاع موجود نسبت به قبل به واسطه تغییر در استاندارد ها تغییر کرده است. با توجه به اینکه مدیران برای ساخت پلاسکو مجوزی دریافت نکرده بودند، برخی از اعضای شورای شهر خواستار توقف ساخت وساز در پلاسکو شدند، اما خبر رسید که مشکلات حل شده و قرار است ظرف 2 ماه آینده برای این ملک پروانه صادر شود.